Make Arma Not War
Sokak számára ismerősen csenghet az Arma-sorozat. Ennek pedig a legújabb üdvöskéje a 2013 szeptemberében megjelent Arma3. Ez egy modern harci szimulátor, ami a Bohemia Interactive Studio kezei nyomán született meg és talán nem túlzás, de jelenleg a leghűebben adja vissza a harcmező hangulatát földön, vízen és levegőben. Elképesztő részletességgel és tartalommal bír, ráadásul a mögötte lévő grafikai és fizikai motor egyszerűen lenyűgöző. Rengeteg dolgot említhetnék, ami ezt alátámasztja. Ilyen a lövedékek ballisztikája, a rájuk hatást gyakoroló szél, vagy akár az, hogy milyen anyagokon milyen kaliberű lövedékek képesek áthatolni. A járművek páncélzata, ami különböző lövedékekkel és rakétákkal szemben képes védelmet nyújtani vagy épp ellenkezőleg...
Toborzó
Pár éve újítottam be a játékot Steam-en és végigvittem a "kampányt" és ritkábban játszottam single missönöket de a legnagyobb problémám az volt hogy valójában nem volt kivel játszani. Mindenesetre éreztem, hogy ez a játék jóval többet tartogat a számomra és jó lenne megismerkedni vele. Úgy gondoltam, biztos van valaki vagy valakik akik ismerik és aktívan művelik is ezt a játékot Magyarországon. Mivel mást nem nagyon tudtam, beírtam a Google-ba hogy "Arma3 magyar közösség". Így bukkantam rá a Magyar Arma Realsim Közösség videóira amit vagy két órán keresztül nézegettem. Valami olyasmit láttam a videókon amiről azt gondoltam, hogy igen, valami ilyesmiről kellene hogy szóljon ez a játék.
Felnéztem tehát a TeamSpeak-szerverükre ahol beparkoltam a "Toborzó" szobába és kisvártatva jött is valaki aki elregélte röviden, hogy kik ők, mit is csinálnak és hogy képzelik el a közös játékot. Az alakulat az USMC azaz az Amerikai Tengerészgyalogság eszközeit, fegyvereit járműveit használja, megpróbálva a játékot minél jobban a valós élethez hasonlóan művelni. Ez után jött a meglepetés. Tartottak a számomra egy meglehetősen részletes és több órás alapkiképzést, ahol készséggel magyaráztak el mindent. Ez teljesen meglepett, mivel nem számítottam rá, hogy kb. két perc ismeretség után ennyi energiát fektetnek abba, hogy segítsenek az újdonsült játékostársuknak megismerni a játékot. És a kezdeti bénázásom sem szegte kedvüket abban, hogy minél hatékonyabban adják át azt a tudást, ami nélkülözhetetlen a számomra a harcmezőn. Kérdeztem is az egyiküket, hogy ezt így mindenkinek elmondjátok aki idetéved hozzátok? Mondta, hogy természetesen, mert hasznos tagja lehet a közösségnek bárki a későbbiekben, aki komolyan veszi ezt a játékot. Kicsit érdemes elmélázni azon, hogy a magyar Counter-Strike közösségben mennyire van jelen ez a hozzáállás...
Rend és fegyelem
"Tehát várunk a kedd és pénteki kiképzésekre és a szombati küldetésekre" - mondta a kiképzőm. A M.A.R.K. nem kevés energiát fektet az újoncok és a régebbi játékosok képzésébe. Ennek köszönhetően kedden és pénteken kiképzéseket tart az alakulat, amiken ajánlatos ott lenni. Ezeken az eseményeken elég sok minden kerül elő gyakorlás és megbeszélés szintjén is. Alakzatokat gyakorlunk (oszlop, vonal, ék, 360, stb.), járművekkel ismerkedünk meg, vagy épp saját magunk és társaink orvosi ellátásáról kapunk bővebb képet.
Több kiképzést kaptam már, ilyen pl. az alapkiképzés, pointman, lmg, mmg, hmg, dmr, robbanóanyag ismeret, at (tankelhárítás), gránátok és Raven (drón) kiképzés. Ennek ellenére jó okom van feltételezni, hogy még csak a felszínt karcolgatom. A M.A.R.K. tagok minden játékossal kapcsolatban egy dokumentumot vezetnek, amiben szerepelnek a már teljesített kiképzések. Igen, a srácok nem csak a harcmezőn felkészültek.
A szombati küldetések elképesztő precizitással és fegyelemmel zajlanak. Mielőtt elérnénk a harci zónát felszerelkezünk a szakaszparancsnok és a rajparancsnokunk utasításai szerint, akik ismertetik a küldetés alapfeladatait és körülményeit. Természetesen elengedhetetlen a harcmezőn a parancsnoki lánc, ami nélkül képtelen hatékonyan működni bármilyen katonai alakulat. Ennek megfelelően a "felülről" érkező utasítások betartását illetően csak egy opció létezik: azokat maradéktalanul végrehajtani.
Elég nagy a lemorzsolódás az újoncok között. Nem mindenkinek jön be, ez van. Ezt a játékot tanulni kell és időt kell neki szentelni. Meg kell ismerned az eszközöket, fegyvereket és járműveket amit használsz a küldetések során. A M.A.R.K. kézikönyvet gyakorlatilag betéve ismerni kell. És persze nem azért hogy villoghass a csajod előtt, hogy tudod hogy a szakaszlövész 200-800 méterig terjedő távolságban semlegesít ellenséges gyalogságot, hanem azért mivel nem teheted meg a társaiddal szemben, hogy felkészületlen vagy. A harcmezőn az életük függhet azon, hogy biztos tudással rendelkezel-e vagy sem.
Lehet játszani többféleképpen ezt a játékot, mindenesetre a srácok a M.A.R.K.-nál mindent alárendelnek a realisztikának, ami nem kevés időt, energiát és tesztelést jelent a számukra. És hogy mi származik ebből? Egy hétről hétre új, izgalmas küldetéseket teljesítő kiváló közösség.
GLHF!